فلسفه كاری ماتسوشيتا
ساعت ٧:٥٠ ‎ب.ظ روز ۱۳۸۳/٢/٢٠ 

"كونوسوكی ماتسوشيتا"، بنيانگذار صنايع الكترونيك ماتسوشيتا - سازنده محصولات ناسيونال و پاناسونيك - می باشد. او تمامی طول عمر مفيد و طولانيش را صرف توليد كالاهای مفيد، با كيفيت، متنوع و ارزان كرد تا بتواند هموطنان فقير ژاپنی اش را كه بعد از جنگ جهانی دوم در زباله های خيابان به دنبال غذا می گشتند، از اسارت و دست و پا زدن در نيازهای اوليه مادی برهاند.  او كه خود را عامی و كم سواد در مديريت قلمداد می كرد، شيوه های نظری و اجرايی مديريت خود را در 45 كتاب به جهانيان ارائه كرده است.
ماتسوشيتا در يكی از كتابهای خود در باره انتقال فلسفه كاری خويش به همكارانش می نويسد: آن اوايلی كه داشتيم بعد از جنگ،‌ رشد می كرديم، روزی مديران من آمدند و ساختن نوعی بخاری برقی را به من توصيه كرند. آنها می گفتند كه تقاضا زياد است و تنها يك شركت خارجی و چند توليد كننده داخلی آن را عرضه می كنند.
من از آنها سؤال كردم اين بخاری در بازار چقدر قيمت دارد؟ گفتند 14 ين. پرسيدم حقوق يك معلم در ژاپن در ماه چقدر است؟ گفتند 21 ين. گفتم ماتسوشيتا هرگز بخاری را كه يك معلم ژاپنی نتواند بخرد توليد نخواهد كرد. اگر واقعا دلتان می خواهد اين بخاری را توليد كنيد، برويد و قيمت تمام شده آن را به 6 تا 7 ين برساند تا مصرف كننده بتواند آن را 8 تا 9 ين خريداری كند. اين فلسفه كاری من است. توليد ارزان و با كيفيت برای همه مردم ژاپن. آنها انگيزه مند شدند،‌ اين كار را كردند و اين آغاز راه موفقيت بود.
 (نقل از كتاب نقش دل در مديريت، نوشته مجتبي كاشانی)


کلمات کلیدی: