نمايشگاه خودرو
ساعت ۳:٠۱ ‎ب.ظ روز ۱۳۸۳/٤/٥ 

نمايشگاه خودرو امسال نيز بالاخره پس از مدتی تاخير برگزار شد، البته اين تاخير باعث شد تا بسياری از شركتها  كه طبق معمول طوری برنامه ريزی كرده بودند كه محصولاتشان دقيقه نود به نمايشگاه برسد، بتوانند با خيالی آسوده توليداتشان را به نمايشگاه برسانند. شركت كنندگان نمايشگاه را گروههای زير تشكيل می دادند:
- شركتهای خودروساز كه عمدتا تحت ليسانس توليد كنندگان خارجی خودروها را مونتاژ يا توليد می كنند.
- شركتهای قطعه ساز كه توليد كننده قطعات خودرو برای شركتهای خودروساز هستند.
- شركتهای ماشين ساز كه تجهيزات و ماشين آلات مورد نياز مستقيم و غير مستقيم اين صنعت را می سازند.
صنعت خودرو صنعتی است كه با راه افتادن آن، صنايع بسياری چون فولاد، آلومينيوم، شيشه، لاستيك، پلاستيك، نساجی و ... نيز به راه می افتد. در آماری طبق معمول غير رسمی اعلام شد  كه حدود پانصد هزار نفر به طور مستقيم يا غير مستقيم شغلشان به  صنعت خودرو وابسته است كه اين رقم قابل تامل است.
ازنكات جالب نمايشگاه می توان به رقابت بين خودروسازان اشاره كرد،‌ به صورتی كه سايپا حتی به ازای خريد خودرو، سهام شركت خود را هم به مشتری می دهد. البته ناگفته نماند كه هنوز اين رقابت فقط در محيط بسته بازار ايران است و شركتهای خارجی دراين رقابت جايی ندارند.
نكته بعد اينكه بين سه  گروه بالا،‌ در خودروسازان  - كه از بزرگی بيش از حد سازمانی‌ و سياسی بودن مديريت رنج می برند - از سال گذشته تا كنون تحول شگرفی ايجاد نشده بود،‌ ولی قطعه سازان و ماشين سازان روندی روبه رشد را از خود به نمايش گذاشتند. حركت به سمت صادرات در بسياری از قطعه سازان و ماشين سازان كه معمولا مديريت آنها خصوصی است، ديده می شد.
به هر حال نمايشگاه خودرو هم برگزار شد ولی كماكان مسائل  بسياری حل نشده باقی ماند، از جمله: واردات خودرو، طرح جمع آوری خودروهای فرسوده، حل مشكل ترافيك شهرهای بزرگ، كاهش قيمت خودرو، كاهش مصرف سوخت خودروها،‌ كاهش آلودگی هوا،‌ اجرای طرح تحويل پلاك به فرد بجای خودرو، كاهش آمار تصادفات خودرو، بازسازی و مرمت جاده ها، اصلاح فرهنگ رانندگی در كشور،  بهبود سيستم حمل و نقل شهری به منظور كاهش استفاده از خودرو شخصی و ....


برای آشنايی بيشتر با صنعت خودرو می توانيد خودروبلاگ را مطالعه نماييد.


کلمات کلیدی: