بازاریابی چینی
ساعت ۱٠:٤٥ ‎ب.ظ روز ۱۳٩۱/٧/٢۸ 

در نمایشگاه ترکیه، یک صنعتگر از لیبی به غرفه آمد که درخواست قطعات یدکی و خدمات پس از فروش دستگاه های چینی خط تولید خود را داشت. کمی در مورد آن خط توضیح خواستم. گفت که: «من بازرگان بودم، با چند نفر از دوستانم شراکت داشتیم و از چین، منسوجات و لباس به لیبی می بردیم.
در یکی از سفرها با یک فروشنده چینی آشنا شدیم که به ما پیشنهاد احداث  خط تولید بیلت فولاد و میلگرد ساختمانی در کشورمان را داد. به او گفتیم که ما اصلا فعالیت صنعتی نداشته ایم. آن چینی ما را مطمئن کرد که حتی کارگر و مهندسین خط تولید را هم به شهرتان می آوریم و شما فقط کافی است سرمایه گذاری کنید.
در حال حاضر این کارخانه مشغول به کار است و هشتاد نفر کارگر، تکنیسین و مهندس چینی در کارخانه ما اشتغال دارند. البته کیفیت دستگاه ها و خدمات پس از فروش چینی ها خیلی ضعیف است...»
در تبریز خودمان هم مشابه این کارخانه را از نزدیک دیده ام. بازاریابان و فروشندگان چینی، نه تنها کارخانه را می فروشند، بلکه برای چند ده نفر از هم میهنانشان اشتغال ایجاد می کنند. با این روشها است که یک میلیارد و چند صد میلیون چینی را اداره می کنند!


کلمات کلیدی: