چراهای پنج گانه در تويوتا

آيا تا كنون شده است وقتی با مشكلی مواجه می شويد، بايستيد و پنج بار بپرسيد "چرا؟". اين كاری است كه ما در تويوتا انجام می دهيم. برای نمونه فرض كنيد كه يك ماشين توليدی متوقف شده است:
1- چرا اين ماشين متوقف شده است؟
    چون به ماشين فشار آمده و فيوز پريده است.
2- چرا به ماشين فشار آمده است؟
    چون ياتاقان آن به خوبی روغن كاری نشده است.
3- چرا ياتاقان به خوبی روغن كاری نشده است؟
    چون پمپ دستگاه روغن كاری خوب كار نمی كند.
4- چرا پمپ خوب كار نمی كند؟
    چون شفت آن ساييده شده و تلق تلق می كند.
5- چرا شفت ساييده شده است؟
    چون صافی دستگاه، نصب نشده و خرده آهن ها وارد آن می شوند.

 

اگر شما در برخورد با هر مشكلی پنج بار از خود بپرسيد چرا، مي توانيد به ريشه مشكل دست يابيد و آن را برطرف كنيد.اگر در مثال بالا اين رويه طی نمی شد، ممكن بود كسی بيايد و فقط فيوز و يا شفت را عوض كند و پس از چند ماه،‌ اين مشكل بروز نمايد. در واقع اين چراها بودند كه كمك كردند ما بتوانيم به تدريج سيستم توليد تويوتا را پايه ريزی كنيم.
(نقل از كتاب سيستم توليد تويوتا،‌ ترجمه كاظم موتابيان)

/ 7 نظر / 22 بازدید
روياي رقص ( كتكله سابق)

سلام بالاخره وبلاگ جديدم رو درست كردم .ادرس من از http://katakalle.persianblog.ir به اين لينكي كه دادم تغيير كرده.يه سر بزنين ممنون مي شم!!

صادق

سلام. تويوتا با همين تفکرش پايه گذار توليد ناب شد؛ مطلب دبيرستانی برای خودروسازان خودروبلاگ را در ستون آرشيو بخوانيد. فکر کنم برايتان جالب باشد.

مشکسار(ISO 9001:2000)

سلام.آقا اين کارکنان و مدیران ايران خودروی خودمون که توی این یه قلم کار استاد استادن.چرا ما همش سنگ این ژاپنی ها رو به سينه می زنيم. ;) مثلا چرا حقوق فلانی از من بيشتره؟چرا فلانی رفته ماموريت خارج من نرفتم؟چرا اون يکی کار نمی کنه اما من بکنم؟ چرا وقتی که میشه این یاتاقان رو به مشتری قالب کرد این کار رو نکنیم؟و هزاران چرای ديگر...

mahdi

خيلی جالب بود. ممنون

حسین عوض خواه

اي آقا. مطمئنا اگه این سوالا ادامه پیدا کنه تو سیستم ما به اینجا ختم میشه که : چون ما فرهنگمون ایرانیه . ژاپنی چشم بادومی نیس داداش !!